عبدالزهرا
شاخصه های شهادت طلبی حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
شاخصه های شهادت طلبی حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
در فرهنگ اسلامى شهادت به عنوان يكى از والاترين ارزش ها، و شهيدان از بلند مرتبه ترين انسانها هستند و مردان خدا همواره آرزوى شهادت در سر مى پرورانند و از مرگ طبيعى در بستر بیزار هستند،و شهادت را هزار بار از آن برتر مى دانند، و حاضرند ضربات زيادى بر پيكرشان وارد شود و شربت شهادت بنوشند ولى در بستر نميرند، چرا كه جان انسان بزرگترين هديه الهى است و چه بهتر كه اين هديه الهى نثار راه او شود، نه اين كه در بستر مرگ به هدر رود.
محبت به حضرت زهرا (سلام الله علیها) در یکصد جا به درد مىخورد
محبت به حضرت زهرا (سلام الله علیها) در یکصد جا به درد مىخورد
از سلمان نقل شده كه پیامبر اکرم حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله فرمودند:
يا سلمان! من احب فاطمه بنتى فهو فى الجنه معى، و من ابغضها فهو فى النار. يا سلمان! حب فاطمه ينفع فى ماه من المواطن، ايسر ذالك المواطن الموت و القبر و الميزان و المحشر و الصراط و المحاسبه... يا سلمان! ويل لمن يظلمها و يظلم بعلها اميرالمومنين عليا، و ويل لمن يظلم ذريتها و شيعتها.
اى سلمان! هر كس دخترم فاطمه(س) را دوست بدارد، او در بهشت و كنار من خواهد بود و هر كس او را دشمن بدارد گرفتار آتش مىشود.
سلمان! محبت به فاطمه(س) در یکصد جا به درد مىخورد: از جمله آنها: هنگام مرگ، عالم برزخ، درياى ميزان، عرصات محشر، پل صراط و محاسبه اعمال....
سلمان! واى بر كسانى كه به او ظلم كنند و واى بر آنان كه به شوهر او جفا نمايند، واى بر ستمگرانى كه به فرزندان و شيعيان وى ستم كنند.
منبع: ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فرايدالسمطين،ج 2،ص67 - بحارالانوار،ج27،ص16
دانلود آهنگ "فاطمه بنت نبی (ص)" با صدای زنده یاد ناصر عبداللهی
دانلود آهنگ "فاطمه بنت نبی (ص)" با صدای زنده یاد ناصر عبداللهی
شاعر: علی معلم / آلبوم: دوستت دارم / تنظیم: بهنام ابطحی
خواننده و آهنگساز: ناصر عبداللهی
متن آهنگ:
یا فاطمه بنت نبی، ای همدل و جان علی،
ای تاج نور دنیا، یا زهرا
یا فاطمه سر خدا، ای گوهرِ تاج وفا،
ای باشکوه، ای والا، یا زهرا،
ای دخت گل! ای یاسمین! ای اسوه زن در زمین!
ای آسمان از تو متین ای آسمان از تو متین
یا فاطمه بنت نبی! عشق محمد با علی
غیرت حسین از شیرهجان تو نوشید
شیر خدا تا پای جان بهر تو کوشید
شمع تو از شیران حق پروانهها ساخت
از زینب زهرا نشان افسانهها ساخت
مریم گل آرای مسیح چون ژاله تو
باغ نجابت خرم از آلاله تو
ام ابیها! ام نور! ای بینهایت!
ای مظهر شور و شرف شرم و شفاعت!
حسن برای عشق دین مهر تو افروخت
حسین برای حفظ دین قهر از تو آموخت
یا فاطمه! یا فاطمه! یا طاهره! مطهره! ای تو صدیقه! زکیه! ام ابیها! زهرا!
یا فاطمه! یا فاطمه! یا مرضیه! یا راضیه! ای شان کوثر مهر تو!
ای هر چه دریا! زهرا!
اعمال روز شهادت حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها)[منابع: مفاتیح الجنان حاج شیخ عباس قمی و المراقبات م
اعمال روز شهادت حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها)[منبع: مفاتیح الجنان-حاج شیخ عباس قمی]
ماه جمادی الآخر-روز سیّم: سنه یازدهم وفات حضرت فاطمه صلوات الله علیها واقع شده پس باید در این روز شیعیان بمراسم تعزیت آن حضرت قیام نمایندو زیارت آن مظلومه و نفرین بر ظالمان و غاصبان حق او کنند و سید ابن طاوس در اقبال ذکر فرموده این زیارت را برای آنحضرت بعد از ذکر وفات آن حضرت در این روز:
السلام علیکِ یا سیدة نساء العالمین السلام علیکِ یا والدة الحجج علی الناس اجمعین السلام علیکِ ایتها المظلومة الممنوعة حقها.
پس بگو:
اللهم صل علی امتک و ابنة نبیک و زوجة وصی نبیک صلوة تزلفها فوق زلفی عبادک المکرمین من اهل السموات و اهل الارضین.
بتحقیق که روایت شده است که هر که به این زیارت آنحضرت را زیارت کندو از خدا طلب آمرزش کند حقتعالی گناهانش را بیامرزد و او را داخل بهشت گرداند.
مؤلف گوید که بخل سیدابن طاوس نیز این زیارت را در کتاب زوائد الفوائدنقل کرده و گفته که مختص است بروز وفات آنحضرت که سیّم ماه جمادی الآخرة باشد و کیفیت زیارة را باین طریق فرموده که نماز میکنی نماز زیارت یا نماز خود آن حضرت را و آن دو رکعت است در هر رکعت بعد از حمد 60 مرتبه سوره قل هو الله احد می خوانی و اگر نتوانی در رکعت اول بعد از حمد سوره قل هو الله احد بخوان و در رکعت دوم سوره قل یا ایها الکافرون و چون سلام گفتی بگو السلام علیکِ تا آخر زیارت مذکوره...
منبع: مفاتیح الجنان-حاج شیخ عباس قمی-ص 491(فصل دهم)
اعمال روز شهادت حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها)[منبع:المراقبات - مرحوم میرزا جواد آقا ملکی تبریزی]
سوم جمادى الثانى ، شهادت حضرت زهرا (عليها السلام )
در روز سوم اين ماه سرور بانوان جهان (عليها السلام ) وفات يافته اند بلكه صحيح اين است كه اين روز روز شهادت آن حضرت (عليها السلام ) مى باشد؛ كه مظلوم و در حالى كه حق او غصب شده بود از دنيا رفت . بنابراين لازم است كه شيعيان وفادار اين روز را از روزهاى اندوه و مصيبت قرار دهند. زيرا اين روز براى بستگان آن حضرت (عليها السلام ) دومين روز مصيبت بعد از رحلت رسول اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم ) بود. و اميرالمؤ منين (عليه السلام ) بعد از وفات رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) هيچ روزى را مصيبت بارتر و ناگوارتر از اين روز نديد. از دست دادن او باندازه اى براى اميرالمؤ منين (صلى الله عليه و آله و سلم ) سخت بود كه بر او نوحه خوانده ، گريه كرده و از جدايى او شكايت مى نمود و مى فرمود: ((جان من در زندان آه اندوهبار من است . كاش جانم با آه ها خارج مى گرديد. بعد از تو خيرى در زندگى نيست و گريه ام از ترس اين است كه زندگيم طولانى شود)) و نيز مى فرمود: ((از دست دادن فاطمه بعد از احمد دليل بر اين است كه هيچ دوستى جاويدان نمى ماند و چگونه زندگى گوارايت خواهد بود بعد از فقدان آنان بجانت سوگند، اين چيزى است كه اصلا امكان ندارد. انسان مى خواهد دوستش نميرد ولى اين محال است .))اين مطلب ساده اى نيست كه كسى مانند اميرالمؤ منين (عليه السلام ) چنين سخنانى بگويد. عقل از درك اين كلمات ناتوان بوده و اين سخنان عظمت مقام زهرا (عليها السلام ) و فضل او را نزد خداوند مى رساند. زيرا اندوه او در اين مصيبت - با توجه به اين كه در صبر مانند كوه بلندى بود كه طوفانها او را حركت نمى داد و هيچ چيزى او را در هم نمى شكست سيل از او جارى شده و پرنده اى به او نمى رسيد - از عجيب ترين عجايب است . و اگر فضيلت فاطمه (عليها السلام ) در بالاترين درجه اى نبود كه جزع نمودن براى او كار نيكويى بود بهيچ وجه اين جزع فراوان از اميرالمؤ منين (عليه السلام ) ديده نمى شد.
بهر صورت شيعيان در اظهار حزن و اندوه و اقامه مجالس سوگوارى در روز وفات آن حضرت و ذكر مصيبتهاى او بايد اميرالمؤ منين (عليه السلام ) را سرمشق خود قرار دهند. زيرا او محبوب و يگانه پدرش بود و طورى با او رفتار مى كرد كه با هيچكس چنين رفتارى را نداشت . و شيعيان و مخالفين آنان فرمايش حضرت رسول (صلى الله عليه و آله و سلم ) درباره او را روايت نموده اند كه فرمود: ((فاطمه پاره تن من است . كسى كه او را اذيت نمايد مرا اذيت كرده است .)) و فاطمه (عليها السلام ) بعد از اعتراف گرفتن از خليفه اول و دوم به اين كه آنها اين حديث را از پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم ) شنيده اند، به اين حديث بر عليه آن دو استدلال نمود. و در حاليكه دستهايش را بلند كرده بود به خداوند عرضه داشت : خداوندا! شاهد باش كه اين دو مرا اذيت كردند. و به على (عليه السلام ) سفارش نمود كه خاك سپارى و قبر او را از اين دو پنهان كند.
اين اعمال و همچنين سفارش او، جهاد در راه خدا و يارى دين حق و بهترين دليل براى اثبات مذهب شيعه و باطل نمودن مذهب عامه است . زيرا مخفى نگهداشتن دفن و قبر او مطلب سؤ ال انگيزى است كه وقتى از علت آن سؤ ال شده و معلوم شود به خاطر وصيت او مخفى نگهداشته شده است ، مانند آفتاب در وسط آسمان معلوم مى شود كه او در حالى از دنيا رفت كه بر اين دو خشمگين بوده و مولى و پدر خود را در حالى ديدار نمود كه از دست اين دو شاكى بود. و اين مطلب براى اين دو رسوايى بزرگى است كه بالاتر از آن تصور نمى شود؛ بخصوص با ملاحظه آيات شريفه قرآن كه مى فرمايد: ((بگو از شما پاداشى نمى خواهم مگر دوستى نزديكان من .))(8) و تاءكيد اين حكم با آيه ((هر پاداشى كه از شما بخواهم بنفع خود شماست .)) و رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) از دنيا رحلت كرد در حالى كه در روى زمين كسى از فاطمه (عليها السلام ) به او نزديكتر نبود. و هيچ عاقلى شك نمى كند، كسى كه به رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) در پاداش رسالت خيانت نمايد شايسته نيست كه بر مسند خلافت رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) تكيه زند و كسى كه ملاحظه رسول (صلى الله عليه و آله و سلم ) را در مورد نزديكان آن حضرت ننمايد چگونه در مورد غير نزديكان ملاحظه او را خواهد نمود. و كسى كه به دختر او ظلم كند چگونه در ميان امت او به عدالت رفتار خواهد كرد. اين چيزى است كه عالم و جاهل آن را مى دانند بخصوص كه آيه تطهير باتفاق شيعه و مفسرين برجسته اهل سنت و علماى آنان درباره حضرت زهرا (عليها السلام ) نازل شده است . بنابراين بعد از اينكه آيه صريح قرآن طهارت او را اعلام و دوستى او را واجب كرد، اگر كسى به او ظلم نمايد و حق او را غصب كند نمى تواند اذيت و آزار خود را به طريق شرعى صحيحى توجيه نمايد.
اى اهل عالم گريه كنيد بر اين جنايت بزرگ كه نسبت به رسول بزرگوار و پيامبرى كه رحمت براى جهانيان بود و در حق پاره تن و دختر پاك او انجام دادند! حق او را غصب ، مهريه او را گرفته و او را از ارث پدر محروم ساختند! به صورت او سيلى زدند و جنين او را در حاليكه كفنهاى رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) هنوز تر و تازه بود سقط كردند. و براى آتش زدن در خانه او آتش طلبيدند همان درى كه مدتى طولانى ملائكه مقرب خدا پشت آن توقف مى كردند تا به آنها اذن دخول داده شود.بهر صورت سزاوار است شيعه آن حضرت را در اين روز بگونه اى زيارت نموده و بر او صلوات و درود فرستند كه مايه رضايت پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم ) بوده ، خداى فاطمه (عليها السلام ) آن را پسنديده و حق شيعه گرى ادا شود.
منبع :المراقبات - مرحوم میرزا جواد آقا ملکی تبریزی -فصل هفتم مراقبات ماه جمادی الآخر
دانلود کامل کتاب المراقبات(PDF)-دانلود
آهنگ "حضرت مهتاب" با صدای حامد زمانی
آزاده (حره)
آزاده (حره)
یکی از القاب مقدس حضرت زهرا «علیها السلام» حرّه و یا آزاده است و از آنجا که القاب و اسماء شریفه اولیاء خدا دارای وجه تسمیه است و حکمت، و لطف و دقت در آن نامها و نامگزاریها وجود دارد، جا دارد که پیرامون القاب و اسماء و کنیههای حضرت زهرا«علیها السلام» مطالعات علمی و تحقیقات جدّی صورت پذیرد تا از این طریق هم به زوایائی از شخصیت ملکوتی آن بزرگوار نفوذی علمی نموده باشیم چرا که یکی از راههای کسب معرفت به او بررسی نامها و القاب ایشان میباشد. در اسناد تاریخی وجود دارد که حضرت علی علیه السلام» با القاب و اسماء گوناگونی حضرت زهرا«علیها السلام» را مورد خطاب قرار میدادهاند الفاظی همچون: صفیةالله، الحرّة، سیدة نساء العالمین، بقیةالنبوّة، فاطمة، بنت رسول الله.
یکی از القابی که حضرت علی «علیه السلام»، فاطمه «علیها السلام» خود را ملقب به آن نمودند حرّه است.
... دَخَلَ عَلِیٌّ عَلی فاطِمَة فَقالَ لَها اَیَّتُهَا الحُّرَةُ... وَ قالَتْ فاطِمَةُ: اَلْبَیْتُ بَیْتُکَ وَ الْحُرَّةُ زَوْجَتُکَ. [ جرعهای از کوثر/ سبحانینسب/ ص 166 (نقل از بحار/ ج 43/ ص 197).] .
[علی بر حضرت زهرا وارد شد و فرمود ای زن آزاده.... و فاطمه فرمود: یا علی خانه توست و این زن آزاده همسر تو.]